Перша літій-іонна батарея зійшла з конвеєра шведської компанії Northvolt
Перша літій-іонна батарея зійшла з конвеєра шведської компанії Northvolt
У вівторок компанія Northvolt відсвяткувала введення в експлуатацію своєї гігафабрики Northvolt Ett складанням першого європейського осередку літій-іонного акумулятора.
“Цей осередок – перший, який був повністю спроектований, розроблений і зібраний на гігафабриці вітчизняної європейської акумуляторної компанією”, – йдеться в опублікованому сьогодні прес-релізі компанії.
Виробник вже уклав контракти на суму 30 мільярдів доларів від таких клієнтів, як BMW, Fluence, Scania, Volkswagen та Volvo Cars, і має намір розпочати комерційне постачання наступного року.
Прагнучи уникнути помилок індустрії сонячних елементів і модулів, Європа має амбітні плани щодо створення помітної внутрішньої присутності з виробництва батарей.
Справді, у 2018 році створений роком раніше Альянс ЄС з батарей закликав промисловість скористатися перевагами ринку акумуляторів обсягом 250 млрд євро, що очікуваний у 2025 році, побудувавши від 10 до 20 європейських гігафабрик з виробництва акумуляторів.
За даними компанії Delta-EE, опублікованими в липні цього року, європейські потужності з виробництва літій-іонних осередків мають збільшитися вдесятеро до 2025 року, причому на цей рік заплановано будівництво 25 гігафабрик, а ще п’ять уже оголошено на 2030 рік. Це означає, що до 2025 року загальна річна виробнича потужність становитиме близько 591 ГВт-год.
“Ми виявили шість гігафабрик, що діють нині в ЄС, що еквівалентно загальної виробничої потужності літій-іонних осередків у 62 ГВтч. Очікується, що до 2025 року цей показник збільшиться до 25 заводів та виробничої потужності близько 591 ГВт-3, а до 2 році досягне 664 ГВт-год”, – написав аналітик Delta-EE Жуан Коельо у липневому випуску журналу pv.
Він додав, що Німеччина має як найбільшу кількість запланованих гігафабрик до 2030 року (дев’ять проектів), так і заплановану потужність, що майже втричі перевищує потужність Угорщини, що йде за величиною. “Очікується, що до 2030 року Tesla, Northvolt та LG Chem захоплять 32% від загальної частки європейських потужностей літій-іонних акумуляторів з подальшим потенціалом участі Northvolt у майбутніх проектах для Skoda”.
Northvolt також, схоже, займає центральне місце у європейських планах з виробництва акумуляторів. Компанія, заснована у 2016 році шведським підприємцем Петером Карлссоном, прагне зайняти 25% європейського ринку акумуляторів до 2030 року – з передбачуваними виробничими потужностями у 150 ГВт-год на рік.
У вересні 2017 року компанія оголосила, що швейцарська ABB підписала меморандум про взаєморозуміння (MoU) про постачання та підтримку нового заводу з виробництва літій-іонних акумуляторів, який Northvolt будує у Швеції. На той момент очікувалося, що виробництво розпочнеться у 2020 році.
Наступного року компанія Northvolt зробила цілий шквал заяв про фінансування. Вони почалися в січні з повідомлення про те, що Scania, виробник вантажівок, що належить німецькому концерну Volkswagen, обіцяв вкласти у завод 10 мільйонів євро. У лютому компанія отримала ще близько 15 млн. євро від Шведського енергетичного агентства (Energimyndigheten). У тому ж місяці компанія отримала схвалення на кредит Європейського інвестиційного банку (EIB) у розмірі до 52,5 млн. євро для підтримки пілотного демонстраційного заводу Northvolt у Вестеросі.
У жовтні 2018 року компанія Northvolt оголосила про плани будівництва виробничого заводу в Гданську, Польща. Компанія заявила, що його початкова потужність складе 10 000 батарей на рік, а виробництво почнеться в 2019 році.
Через рік, у червні 2019 року, компанія залучила $1 млрд у вигляді акціонерного фінансування для будівництва свого шведського підприємства, довівши загальний обсяг фінансування до €3 млрд. На той момент мета заводу Northvolt Ett, розташованого в Скеллефтео, Швеція, полягала у виробництві 40 ГВт -г батарей до 2020 року.
У той же день компанія також оголосила про створення спільного підприємства 50 на 50 з Volkswagen у Німеччині під назвою Northvolt Zwei Factory, яке вироблятиме 20 ГВт-год акумуляторів на рік.
Не бажаючи залишатися осторонь, у листопаді 2019 року генеральний директор Tesla Елон Маск заявив, що компанія збудує свою четверту глобальну гігафабрику в Берліні-Бранденбурзі, Німеччина. Відкриття заводу було заплановано на літо 2021 року, проте жодних новин про проект не надходило з 2020 року, коли Маск опублікував тендер запланованого об’єкту.
На деякий час новини затихли, поки в липні 2020 року компанія Northvolt не залучила ще одну значну фінансову підтримку, цього разу від низки державних фінансових установ, комерційних банків та пенсійних фондів, які виділили 1,6 мільярда доларів США у вигляді боргового фінансування для планів будівництва заводів у Швеції та Німеччині.
Після цього, у серпні 2020 року французька компанія Verkor – за сприяння фінансованого ЄС дослідницького органу зі сталої енергетики EIT InnoEnergy, компанії Schneider Electric, що спеціалізується на цифрових рішеннях в галузі енергетики та автоматизації, і паризькій інженерній групі IDEC – заявила виробництва акумуляторів, виробництво яких розпочнеться у 2023 році з початковою річною виробничою потужністю 16 ГВтч, яка може зрости до 50 ГВтч залежно від попиту.
У той же день компанія також оголосила про створення спільного підприємства 50 на 50 з Volkswagen у Німеччині під назвою Northvolt Zwei Factory, яке вироблятиме 20 ГВт-год акумуляторів на рік.
Не бажаючи залишатися осторонь, у листопаді 2019 року генеральний директор Tesla Елон Маск заявив, що компанія збудує свою четверту глобальну гігафабрику в Берліні-Бранденбурзі, Німеччина. Відкриття заводу було заплановано на літо 2021 року, проте жодних новин про проект не надходило з 2020 року, коли Маск опублікував тендер запланованого об’єкту.
На деякий час новини затихли, поки в липні 2020 року компанія Northvolt не залучила ще одну значну фінансову підтримку, цього разу від низки державних фінансових установ, комерційних банків та пенсійних фондів, які виділили 1,6 мільярда доларів США у вигляді боргового фінансування для планів будівництва заводів у Швеції та Німеччині.
Після цього, у серпні 2020 року французька компанія Verkor – за сприяння фінансованого ЄС дослідницького органу зі сталої енергетики EIT InnoEnergy, компанії Schneider Electric, що спеціалізується на цифрових рішеннях в галузі енергетики та автоматизації, і паризькій інженерній групі IDEC – заявила виробництва акумуляторів, виробництво яких розпочнеться у 2023 році з початковою річною виробничою потужністю 16 ГВт*г, яка може зрости до 50 ГВт*г залежно від попиту.
Наступного місяця міністр промисловості, торгівлі та туризму Іспанії Реєс Марото оголосив, що уряд має намір створити приватно-державний консорціум на чолі з виробником автомобілів SEAT-Volkswagen та іспанською енергетичною компанією Iberdrola для створення першого заводу з виробництва акумуляторних батарей для електромобілів. Ні терміни, ні конкретні цифри інвестицій у проект зазначені не були, але міністр заявив, що це буде “перший завод із виробництва батарей в Іспанії”, який буде розташований поряд із заводом SEAT у Мартореллі, неподалік Барселони, у регіоні Каталонія.
Також у березні Volkswagen оголосив про стратегічний альянс з Iberdrola для розширення електрифікації в Іспанії, на додаток до зв’язків з італійською компанією Enel та британською енергетичною групою BP у Європі, а також іншими партнерами, такими як Ionity та Aral. На додаток до основної мети – постачання відновлюваної енергії для ланцюжка створення вартості електромобілів, компанії заявили, що вони мають намір розвивати мережу інфраструктури суспільної зарядки та побудувати до шести гігафабрик у Європі із загальною виробничою потужністю 240 ГВт*г. Очікується, що перші дві фабрики працюватимуть у шведському місті Скеллефтео та у Зальцгіттері, Німеччина (це фабрики Northvolt).
У червні 2021 року компанія Northvolt оголосила про те, що планує залучити 2,75 мільярда доларів США через приватне розміщення акцій для розширення потужності свого шведського виробничого майданчика з 40 ГВт-год до 60 ГВт-год.
Нарешті, минулого місяця виробник оголосив, що його програма з переробки відходів Revolt випустила перший осередок літій-іонної батареї з нікель-марганець-кобальтовим (NMC) катодом, виготовленим з металів, отриманих в результаті переробки відходів батареї.
“Процес переробки може відновити до 95% металів у батареї до рівня чистоти нарівні зі свіжим первинним матеріалом. Наразі нам необхідно збільшити потужності з переробки напередодні майбутніх обсягів батарей, які потребують переробки”, – сказала на той час Емма Нехренхайм, директор з охорони навколишнього середовища. Northvolt та керівник Revolt.
Через Revolt Ett компанія Northvolt також працює над створенням гігамасштабного заводу з переробки, розташованого поруч із гігафабрикою Northvolt Ett.
“Завод з переробки відходів, будівництво якого почнеться в 1 кварталі 2022 року, а експлуатація – у 2023 році, отримуватиме матеріали для переробки з двох джерел: батарей, що відслужили від електромобілів і виробничого брухту з Northvolt Ett”, – йдеться в прес-службі. релізі.
У ньому йдеться, що відновлені матеріали з “Револьт Етт” поставлятимуть на сусідній завод перероблені метали в кількості, достатньої для виробництва 30 ГВт*г батарей на рік.